Terapia młodzieży

Nastolatek (14-17 lat):

  • mający trudności w komunikacji, współpracy z rówieśnikami i dorosłymi ( agresywny, nieśmiały, lękliwy),
  • ofiara lub świadek przemocy,
  • z diagnozą: ADHD, Zespół Aspergera, zaburzeń zachowania, zaburzeń opozycyjno-buntowniczych,
  • w kryzysie - m.in. żałoba, rozwód, zawód miłosny, szukanie własnej tożsamości.

Pierwsze spotkanie - konsultacja może przebiec na dwa sposoby:

Jeżeli nastolatek chce, jest zmotywowany do podjęcia terapii zjawia się na pierwszym spotkaniu razem z rodzicami/opiekunami. Takie spotkanie trwa do 50 minut. Na spotkaniu rozmawiamy trochę wspólnie, trochę osobno (psycholog-rodzice, psycholog-nastolatek), skupiamy się nad czym możemy pracować. Jeżeli posiadają Państwo dokumentację psychologiczną dziecka (opinie psychologiczne, psychiatryczne, informacje psychologiczne) proszę zabierzcie je ze sobą.  Bywa, że już na tym spotkaniu udaje nam się ustalić zasady dalszej współpracy. Czasem umawiamy się na konkretną ilość spotkań, czasem zostawiamy to własnemu biegowi.

Jeżeli nastolatek nie wie o Państwa wizycie u psychologa albo wręcz nie chce podejmować terapii na pierwsze spotkanie zapraszam tylko Państwa, bo to Państwo najlepiej znacie swoje dziecko. Takie spotkanie trwa 50minut. Jeżeli posiadają Państwo dokumentację psychologiczną dziecka (opinie psychologiczne, psychiatryczne, informacje psychologiczne) proszę zabierzcie je ze sobą. Pierwsze spotkanie to czas, w którym wspólnie z Państwem przyglądam się nastolatkowi, omawiamy zauważone trudności i podejmowane do tej pory oddziaływania. Wspólnie zastanawiamy się jak zachęcić, zmotywować dziecko do podjęcia rozmowy z terapeutą na kolejnym spotkaniu. Na kolejne spotkanie zapraszam Państwa z nastolatkiem. Rozmowa z nastolatkiem jest kluczowa - wspólnie z nim  badam nad czym możemy pracować, jakie przyniesie to dla niego korzyści, omawiamy jak będą wyglądać nasze spotkania. Po 30-40minutach rozmowy z dzieckiem spotykamy się z wspólnie z Państwem aby ustalić zasady dalszej współpracy. Czasem umawiamy się na konkretną ilość spotkań, czasem zostawimy to własnemu biegowi.

Kolejne spotkania trwają 50minut. Około 40minut poświęcam na pracę z dzieckiem a około 10minut na omówienie podejmowanych oddziaływań w domu przez rodziców. Dlatego też bardzo ważne jest aby na spotkaniach razem z dzieckiem pojawił się przynajmniej jeden rodzic/opiekun. Będzie też możliwość indywidualnych spotkań z Państwem aby omówić podjęte oddziaływania i projektować kolejne.

Trudno jest określić jak długo będzie trwała terapia. Jest to uzależnione od charakteru i dynamiki trudności, jak również otwartości nastolatka i rodziców. Na zakończenie terapii otrzymują Państwo informację psychologiczną na temat dziecka - m.in. opis podejmowanych oddziaływań, zalecenia do dalszej pracy, wnioski z obserwacji psychologa.

Co zyskuje nastolatek?

  • Wzrost samooceny i poczucia sprawstwa - "Sam radzę sobie z trudnościami", "Potrafię!".
  • Wzrost wiedzy nt własnych możliwości ale i radzenia sobie z trudnościami - "Potrafię to!!!" "Wiem jak sobie poradzić".
  • Wzrost umiejętności miękkich - "Umiem powiedzieć NIE", "Wiem jak rozwiązać się dogadać z kolegami".
  • Wsparcie ze strony terapeuty oraz rodziców - "Nie jestem z tym sam", "Jestem lubiany pomimo…"
  • Czas w którym  dorośli (terapeuta , rodzice, opiekunowie) skupiają się tylko na nim - "Jestem ważny dla innych".

Co zyskają rodzice?

  • Całościowe spojrzenie na sferę psychologiczną dziecka.
  • Profesjonalne wsparcie w pracy z trudnościami.
  • Wspólne projektowanie oddziaływań prowadzących do przyszłych zmian - dziecko-rodzic-terapeuta.
  • Pisemną informację na temat podjętej pracy z dzieckiem oraz spisane obserwacje psychologa.
  • Wskazówki do dalszej pracy terapeutycznej, skierowanie do innych specjalistów.